Schoolgids
Onze schoolgids bevat informatie over de school, voor ouders, verzorgers en leerlingen. Jaarlijks wordt de schoolgids herzien en aangepast, zodat deze actueel blijft.

2.14 Het ondersteuningsaanbod van de school
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Met de uitleg van ons ondersteuningsaanbod geven we aan welke ondersteuning op het d’Oultremont College als basisondersteuning wordt geboden. Daarnaast brengen we in kaart welke extra ondersteuning er op onze school mogelijk is. Klassikaal onderwijsaanbod, basisondersteuning en extra ondersteuning bevinden zich op een continuüm. Het klassikale onderwijsaanbod is gericht op alle leerlingen in de klas. De basisondersteuning en extra ondersteuning zijn gericht op een groep leerlingen of individuele leerlingen die meer nodig hebben.
De leerlingenraad en de oudervereniging hebben als afgevaardigden van de leerlingen en de ouders, meegedacht over het ondersteuningsaanbod op onze school. Jaarlijks evalueren we met hen het bestaande aanbod en passen we aan waar wenselijk.
Basisondersteuning
Het d’Oultremont College heeft de basisondersteuning geïntegreerd in het onderwijs. De school gaat uit van een reguliere setting en neemt dit als uitgangspunt voor de begeleiding. We hebben onze leerlingen in beeld middels het leerlingvolgsysteem Magister. De mentor is de spil in de begeleiding van de leerlingen en kan vroegtijdig signaleren als er meer ondersteuning nodig is. Zodra er meer ondersteuning nodig is, is er in de eerste lijn de ondersteuningscoördinator die de interne ondersteuningsvragen beoordeelt, advies uitbrengt of doorverwijst. De ondersteuningscoördinator werkt samen met de ondersteuningsconsulenten en leerlingbegeleiders voor de begeleiding van leer- en gedragsstoornissen (intern). Daarnaast kan de tweedelijns begeleiding worden ingezet, bestaande uit ambulante begeleiding vanuit OC Leijpark, jeugdarts en jeugdverpleegkundige, leerplichtambtenaar, schoolmaatschappelijk werk, jongerenwerkers uit de gemeente Heusden.
De school zal altijd samen met ouders en eventueel externe zorgpartners onderzoeken waar de mogelijkheden en onmogelijkheden qua onderwijs en begeleiding liggen. Wij willen leerlingen zo goed mogelijk bij het gehele onderwijs proces betrekken en meedenken wanneer dit er anders uit moet zien. De ondersteuning wordt vastgelegd in een OPP. Hierin staan duidelijke handelingsadviezen/afspraken, doelen en evaluatiemomenten.
De grens voor begeleiding voor school ligt bij zeer specifieke– en 1-op-1 begeleiding of begeleiding in een kleine klas. Ook zijn we niet ingericht op thuisonderwijs of onderwijs op afstand. Is de school handelingsverlegen dan zal het samenwerkingsverband betrokken worden om advies te geven.
We bieden meer ondersteuning en/of extra uitdaging vooral buiten de lessen aan. Onder de basisondersteuning vallen in ons (onderwijs)aanbod het mentoraat, verlengde instructie tijdens KWT-uren, (meer- en hoogbegaafde)coaching, METIS, FAR/Examenvreestraining, Rots & Water training (bij voldoende deelnemers), Dyslexiebegeleiding (bij voldoende deelnemers), NT2 begeleiding, anti-pestcoördinator, vertrouwenspersonen.
In de school hebben we de volgende onderdelen voor begeleiding geïntegreerd: Huiswerk onder Toezicht (HOT), stilteplek, time-in&out lokaal (Lokaal 1B), pauzeplaats, OLC, werkplekken.
Extra ondersteuning
Naast de basisondersteuning die voor alle leerlingen toegankelijk is, zijn er ook ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen die meer nodig hebben. Hiervoor zetten we interne en externe specialisten in. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van leer- en gedragsproblematiek, medische vraagstukken en thuiszitters komen in aanmerking voor extra ondersteuning. Voor alle leerlingen die gebruik maken van extra ondersteuning wordt een OPP (OntwikkelingsPersPecttief) opgesteld, in samenspraak met leerling en ouder(s).
Intensieve begeleiding
Een tussenvoorziening of OPDC (Orthopedagogisch didactisch centrum) is een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die tijdelijk intensievere begeleiding nodig hebben. Samenwerkingsverband VO De Langstraat heeft ervoor gekozen om de expertise daarvoor in één OPDC/Boost! onder te brengen. Functies van OPDC/ Boost! zijn Rebound, Crisisplaats (Time Out) en Plusvoorziening. Als een school constateert dat zij een leerling tijdelijk geen passend onderwijs kan bieden, kan zij de leerling via het advies van de Toelaatbaarheidscommissie (ACT). Daarbij is een crisisplaatsing of een onderwijsarrangement OPDC mogelijk. Doel blijft om de leerling terug te laten keren in het reguliere onderwijs. OPDC Boost! is gevestigd in jongerencentrum De Tavenu in Waalwijk en maakt gebruik van de kennis, expertise en inzet vanuit het jongerencentrum.
Verzuim
Bij een leerling die verzuimt ligt vaak een reden aan ten grondslag. Deze reden kan van kortdurende aard zijn en via een kortdurende interventie worden verholpen. Denk hierbij aan een leerling die te laat op school komt (interventie: volgende dag om 7u50 melden) of spijbelt (interventie: uren na schooltijd dubbel inhalen). In het registratiesysteem van Magister houden we het verzuim per leerling bij. De verzuimmedewerker zoekt de leerling op in de klas en gaat ingesprek ter voorkoming van verder verzuim. Zodra er vaker of langer sprake is van verzuim, wordt in eerste instantie een plan van aanpak gemaakt met de leerling, ouders en mentor. Mocht het verzuim voortduren, dan schakelt de school externe deskundigen in om advies te geven aan zowel de leerling, de ouders als school. Bij veelvuldige afwezigheid door ziekte zal de GGD-arts om advies worden gevraagd (er wordt dan een Mazl-melding gedaan, MAZL - NCJ). Bij veelvuldig te laat komen en/of spijbelen zal de leerplichtambtenaar in beeld komen.
Ondersteuningscoördinator, hoogbegaafdencoördinator, anti-pestcoördinator en vertrouwenspersonen
Het eerste aanspreekpunt voor de leerling en de ouders is de mentor. Dit kan gaan over de resultaten, maar ook over de (sociale) veiligheid, het mentaal welbevinden of (online) pesten. Het kan dus zijn dat er meer of andere ondersteuning nodig is, dan de mentor kan bieden. Er is een aantal coördinatoren die hierin een rol kunnen spelen:
• Marleen van Hout coördineert de ondersteuning op onze school. Zij is contactpersoon voor externe partners, zoals de gemeente, GGD, GGZ en Veilig Thuis.
• Cindy van de Wiel, coördinator hoogbegaafdheid, is gericht op het inzicht krijgen van de ondersteuningsbehoefte van de hoogbegaafde leerling en het faciliteren van goed onderwijs voor deze leerlingen.
Het d’Oultremont College wil voor iedereen een veilige leeromgeving bieden, waarin niemand bang hoeft te zijn voor fysieke en mentale agressie, pesten, bedreiging, (seksuele) intimidatie of andere vormen van onacceptabel gedrag. Voel je niet veilig, neem dan contact op met de mentor of een van onderstaande personen:
• Sanne Reukers is anti-pestcoördinator. Zij gaat na of leerlingen gepest worden en gaat met hen in gesprek. Ze voert een preventieprogramma uit en ondersteunt de mentoren. Daarnaast gaat ze gesprekken aan met ouders.
• Femke Lijbers en Marjoleine Melis zijn vertrouwenspersoon voor leerlingen.
Ondersteuningsteam
De school heeft een ondersteuningsteam dat eens in de zes weken bijeenkomt. Hierin werken de ondersteuningscoördinator en het managementteam samen met externe zorginstanties zoals het schoolmaatschappelijk werk, jongerenwerk, de politie, de schoolarts en de leerplichtambtenaar.
Ouders, school en gemeente
Ouders zijn weliswaar geen medewerkers van onze school, maar zij vervullen een cruciale rol bij het bieden van Passend Onderwijs. Zij zijn als eersten verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van hun kind. Zij kennen hun kind het beste en spelen daarom een belangrijke rol bij het zoeken naar een passend onderwijs- en zorgaanbod. Daarnaast vormen de school en de gemeente een schakel in de zoektocht naar een passende onderwijsplek. De rol van de gemeente is binnen Passend Onderwijs duidelijk omschreven. De gemeente regelt voor ons de leerplicht en het schoolmaatschappelijk werk (SMV). Samenwerkingsverband VO Onze school is onderdeel van het Samenwerkingsverband VO De Langstraat in een regio met de gemeenten Altena, Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (PO) behartigt de belangen van 60 basisscholen en speciale basisscholen. Bij Samenwerkingsverband VO De Langstraat zijn aangesloten: het Dr. Mollercollege, het d’Oultremont College, de Walewyc Mavo, het Van Haestrecht College, De Overlaat, MET Praktijkonderwijs, Curio Prinsentuin Andel en het Willem van Oranjecollege. Een school voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) maakt geen deel uit van het samenwerkingsverband, maar we hebben bestuurlijke afspraken met VSO-voorzieningen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch. De financiële middelen voor de ondersteuning van zorgleerlingen worden verdeeld over de deelnemende scholen. Indien nodig wisselen de scholen leerlingen met elkaar uit die beter kunnen presteren in een andere omgeving.
Het ondersteuningsplan (OP) van het samenwerkingsverband bevat afspraken over de inrichting van passend onderwijs in de regio, financiële middelen voor extra zorg en ondersteuning, verwijzing naar het speciaal onderwijs en informatieverstrekking aan ouders. Elke school heeft bovendien een eigen overzicht van het ondersteuningsaanbod, waarin de school aangeeft hoe de ondersteuning georganiseerd is en in welke specifieke ondersteuningsbehoeften zij kan voorzien. Contactgegevens samenwerkingsverband PO en VO: Dodenauweg 2, Kaatsheuvel, telefoon 0416-760770, of raadpleeg de website van het Samenwerkingsverband.
Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
De school is een veilige plek voor iedereen. Heb je te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling, of maak je je zorgen om iemand anders? Blijf er niet mee rondlopen. Je kunt altijd terecht bij onze vertrouwenspersoon of mentor. De school werkt volgens de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en volgt de stappen die daarbij horen.
Terug naar het overzicht