Schoolgids
Onze schoolgids bevat informatie over de school, voor ouders, verzorgers en leerlingen. Jaarlijks wordt de schoolgids herzien en aangepast, zodat deze actueel blijft.

2.6 Goed onderwijs en méér
Op onze school krijgen de leerlingen goed onderwijs in alle vakken. Maar het d’Oultremont College biedt meer dan dat. We trekken er vaak op uit: tijdens uitstapjes en excursies leren jongeren in de praktijk. Tijdens de eerste toetsweek voor de andere leerlingen werken de brugklassers aan een vakoverstijgend project. Bij het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) werken we met opdrachten die afkomstig zijn van bedrijven en organisaties in onze omgeving. Daarnaast doen we graag iets voor de mensen om ons heen. Zo zetten we ons in voor ouderen en mensen met een handicap in Drunen. Ook na schooltijd is er van alles te doen op school. Leerlingen doen via school mee aan sporttoernooien – onze teams staan vaak in de landelijke finales. Ze ontwerpen een boot op zonne-energie of spelen mee in de schoolband. Kortom: op het d’Oultremont College ontdekken leerlingen wat ze leuk vinden, ze leren ervan én het is supergezellig!
Sport op school en na school
Leerlingen kunnen zich aanmelden voor diverse sportevenementen en sporttoernooien. Ook kunnen leerlingen zich inschrijven voor vrijwillige sportclinics na schooltijd. Van zaalvoetbal tot streetdance, triatlon en karate. Hiervoor werken we samen met De Schroef.
Cultuur Onze school
Onze school besteedt veel aandacht aan culturele activiteiten. Een voorbeeld hiervan hiervan is onze d’Oultre Dance. Ook is het mogelijk om muziek te maken in een van onze schoolbands. Elke leerling heeft een CJP-paspoort en regelmatig bezoeken leerlingen een theatervoorstelling.
Kampen en meerdaagse reizen
Voor mavo, havo en vwo worden jaarlijks kampen (in jaar 3) en meerdaagse reizen (in klas 4) georganiseerd. Het programma omvat activiteiten in binnen- of buitenland en stedenreizen. Leerlingen die niet mee op kamp of meerdaagse reis gaan, volgen een alternatief onderwijsprogramma.
Burgerschap en sociale integratie
We stimuleren onze leerlingen in actief burgerschap en om waardevol te zijn voor hun omgeving. We besteden hier aandacht aan in verschillende vakken zoals wereldburgerschap in klas 1 en 2 (Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid alsmede de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden), geschiedenis, maatschappijleer en maatschappijwetenschappen (Het bijbrengen van respect voor en kennis van de democratische rechtstaat zoals verankerd in de grondwet en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens en het handelen naar deze basiswaarden op school) en het organiseren van buitenlesactiviteiten (Het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de pluriforme samenleving) Door deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten zijn onze leerlingen van betekenis en worden ze gestimuleerd actief te oefenen met de omgang en handelen naar deze waarden Zo gaan leerlingen in mavo 3 structureel naar zorglocatie Zandley om daar met cliënten activiteiten te doen.
Terug naar het overzicht